1000m² FIETSPLEZIER
BIJNA 1000 FIETSEN OP VOORRAAD
PROFESSIONELE WERKPLAATS
0 items

Goossens blog: SRAM GX Eagle AXS upgrade kit

Heb je de nieuwe SRAM GX Eagle AXS upgrade-kit al gezien? Het maakt elektronisch schakelen op jouw mountainbike een stuk goedkoper. De upgrade-kit voor de GX groep bestaat uit een elektronische achterderailleur, rechtershifter, accu en oplader.

Wat is er nieuw?

Niet veel! Dezelfde functies en technologie als de SRAM XX1 en X01 AXS achterderailleur en shifter zitten ook in de GX Eagle AXS derailleur en shifter. De drie achterderailleurs delen dezelfde accu, clutch, motor, elektronica en functies: waar je vooral voor betaalt zijn de gebruikte materialen en het gewicht. De GX Eagle derailleur is 439 gram.

De rest van de GX Eagle AXS-groep – crankstel, cassette, ketting – is identiek aan de recent vernieuwde mechanische GX Eagle groep. De groep is ook, net als de andere Eagle AXS achterderailleurs, geschikt voor 10-52 cassettes.

SRAM heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om een ​​clip-on batterijbeschermkap uit te rollen die compatibel is met andere Eagle AXS-achterderailleurs.

Op onze weegschaal was de GX Eagle AXS-shifter zeven gram lichter dan de XX1/X01 AXS-shifter, maar de GX is wel € 45 goedkoper. Voor zover we kunnen zien, is de GX-shifter identiek aan de XX1/X01-shifter: hij heeft dezelfde functies, inclusief de verwisselbare shifter-knoppen. Waarom is hij dan € 45 goedkoper? Dat vroegen we aan SRAM. Het antwoord van PR-man Chris Mandell: ‘De verschillen met de GX-shifter zit hem in de afwerking en het gebruik van de nieuwe vorm van de shifterknop. De X01 en XX1 worden nu ook geleverd met deze nieuwe vorm.’

De rij ervaring!

Zoals hierboven vermeld, heeft de GX Eagle AXS-achterderailleur dezelfde clutch, motor en elektronica als XX1 AXS en X01 AXS. En afgezien van het uiterlijk, is de GX AXS-shifter identiek aan de duurdere XX1 / X01 AXS-shifter, hoewel de GX-shifter € 45 goedkoper en zeven gram lichter is. Het verschil in gewicht lijkt vooral te zitten in de lichtere shifterknop van de GX.

We zouden onze indrukken van XX1 / X01 Eagle AXS-schakelen zo kunnen kopiëren en plakken en deze toepassen op GX Eagle AXS.

Eagle AXS is de best schakelende mountainbike-aandrijflijn van SRAM. Het schakelen gaat nauwkeurig en soepel en erg snel. Hij schakelt efficiënter en is consistenter dan de mechanische groep en schakelt ook beter in veeleisende situaties zoals op ruw terrein of als er veel druk op de pedalen staat.

De ergonomie van de shifterknop is goed: hij is groot genoeg zonder opdringerig te zijn. Rij- en veerspanning zijn goed in balans. Je zou een technische klim kunnen rijden met je duim op de shifterknop, zonder een ongewenst schakelmoment te veroorzaken. Er is ook een duidelijke “klik” bij elke schakeling.

Wij hebben het gevoel dat de (mechanische) 12-speed Shimano mountainbike groepen soepeler en verfijnder lijken te schakelen dan die van SRAM (inclusief AXS). En het opschakelen bij Shimano onder hoge belasting gaat vloeiender, wat prettig is als je schakelt terwijl je versnelt. Maar hoewel er verschillen zijn, zijn ze wel echt klein.

AXS is uitstekend spul en heeft zowel de voordelen van elektronisch (geen slijtage van kabels en behuizing, minder kracht nodig om te schakelen, schakelinstelling aan te passen) als draadloos schakelen (makkelijker te installeren en onderhouden, geen kans op rammelen, gemakkelijker in te pakken als je op reis gaat). En kudos aan SRAM voor het, tot nu toe, verslaan van Shimano op elektronisch vlak. SRAM heeft drie draadloze en elektronische 12-speed mountainbike-groepen, terwijl Shimano’s 12-speed groepen tot nu toe alleen worden aangeboden met mechanisch schakelen.

Dus als je wilt upgraden naar SRAM’s AXS, maar het X01/XX1 AXS-spul te duur vindt, zal GX AXS een stuk aantrekkelijker voor je zijn. Het is schakelen op XX1 AXS-niveau en heeft een 42 procent lager prijspeil.