De nieuwe BBB BSG-61 Commander fietsbril

De Commander: Hoe een idee van papier op je neus belandt

Als je voor de eerste keer de afdeling productontwikkeling bij BBB binnenloopt kom je in een wirwar van kamers, waar de bureaus bezaaid zijn met allerlei spullen. Van samples voor fietskleding tot onderdelen van helmen en sportbrillen. Hier moeten ontwerpers bezig zijn, dat kan niet anders! Ergens tussen de vele schetsen en “3D-prints”, valt het zonlicht tussen de luxaflex door op een lens van de meest ambitieuze sportbril van BBB: de Commander.

Het brein achter de productontwikkeling

De bureaus waar net over gesproken werd, dat zijn de bureaus van Vincent Jol (product manager), Yannick Lange en Sebastiaan Bowier (product designers). Hier aan werden de schetsen, tekeningen en tot slot de prototypes van de jongste telg in de BBB brillencollectie gemaakt. Een lange lijn van succesvolle en betaalbare sportbrillen. vanaf deze bureaus kunnen ze jou precies vertellen hoe een idee van papier tot op je neus belandt. Zij nemen je aan de hand mee door het proces.

Het is augustus 2017 als het ontwerpteam bijeen komt en om tafel gaat voor het ontwerp van een nieuwe bril. De naam is er nog niet, maar de gedachte wel, dit moet het nieuwe topmodel binnen de collectie worden. Deze bril zal twee oude modellen gaan vervangen, maar hier zeker géén opvolger van gaan worden. Dit is een gloednieuw ontwerp, iets totaal nieuws.

Voordat het team met het ontwerpen kan beginnen, wordt er onderzoek gedaan. Wat leeft er onder sportieve fietsers? Waar is er vraag naar en hoe kan daarop worden ingespeeld? Hieruit blijkt dat eigenlijk alle sportbrillen op de hedendaagse markt van het “one size fits all” type zijn, wat ten koste gaat van het comfort van een bril. Hier moet een oplossing voor te vinden zijn, precies een uitdaging dat het team zoekt.

Veel sportbrillen worden gemaakt in slechts één maat. Ze “passen” op ieder hoofd, op elke neus. Voor het merendeel van de fietsers klopt dit, net als met petten en koptelefoons, is er wel een “gemiddelde maat” te bepalen. Maar, er is een verschil tussen “het past” en “het zit comfortabel”. Daar is een oplossing voor bedacht, deze bril krijgt iets wat bij een topmodel past: een verstelsysteem waarmee de pootjes in lengte aangepast kunnen worden. En uiteraard ook een verstelbaar neusstuk, waarvan BBB bij meerdere brillen gebruik maakt.

Bij elke klik van het systeem moeten de pootjes 5mm langer of korter worden. En niet geheel onbelangrijk: de pootjes mogen er niet uitvallen bij gebruik, maar dienen wel vervangbaar te zijn. Het verstelsysteem in de pootjes blijkt nogal ambitieus  wanneer fabrikanten benaderd worden: dit systeem kennen ze nog niet. Dus slaan ze de handen ineen, om dit nieuwe systeem verder te ontwikkelen.

Bij een topmodel horen natuurlijk ook lenzen met de beste eigenschappen. Zo zijn de lenzen van de Commander krasbestendig, anti-condens en waterafstotend. En krijg je bij de bril twee extra verwisselbare lenzen, een transparante en gele lens. Het frame zelf is gemaakt van Grilamid, een kunststof wat de ontwerpers als “onverwoestbaar” beschouwen. Dit laatste is iets wat je terug kunt vinden in praktisch de gehele lijn van BBB brillen.

Naast het ontwerp van alle functionele onderdelen van een bril, wordt er ook werk gemaakt van een nieuw design. Ook daar ligt de lat hoog: zonder in te boeten op functie of comfort moet het kenmerkende design van BBB erin terugkomen. Ronde vormen en metallic-elementen sieren de moodboards die ten grondslag liggen aan het design. Vervolgens neemt het team de digitale pen ter hand om deze inspiratie om te zetten in schetsen. Tientallen, nee, honderden tekeningen worden gemaakt van elke millimeter van de bril. Alles draait om details.

De bril heeft een uitgesproken stijl. Het moet een gevoel van vrijheid geven en dit ook uitstralen. Kaarsrechte lijnen ontbreken, overal zit een curve in, hoe subtiel ook. Het vizier, dat bestaat uit één lens, geeft een vrij en volledig zicht van de omgeving. Het lijkt alsof de lens “zweeft” voor het frame en voelt haast aan alsof je geen bril draagt.

Details op papier zijn mooi, maar je weet pas echt of iets staat of werkt, als een bril op kunt zetten. De Commander krijgt pas echt vorm wanneer de schetsen omgezet worden in een 3D-ontwerp.

In een klein kamertje, achter een witte deur, net voorbij de kantoren van de designers, komen de onderzoeken, schetsen en harde arbeid van maanden werk samen. Daar staat de 3D-printer die binnen enkele uren eindelijk de eerste tastbare Commander produceert.

Iedereen krijgt het testmodel op zijn of haar neus. Collega’s, ambassadeurs en kenners. Ze zijn reuze enthousiast over het draagcomfort en het zicht.

Wat volgt zijn een rits testmodellen uit de fabriek. Daarna volgen nog tientallen rondes schaven aan de ontwerpen. Het team rust pas wanneer elke imperfectie weggepoetst is en de Commander het predicaat topmodel waardig is. Dat is een proces waar maanden, zo niet jaren aan gewerkt wordt. Niet alleen voor het design, maar zeker ook als je zelf een gloednieuw systeem ontwerp. Je kunt er trots op zijn wanneer die twee dingen samen komen en wanneer de fietser er net zoveel plezier van heeft.